Bij deze vorm van coaching vindt begeleiding plaats op de werkplek tijdens de werkzaamheden. Dit is geschikt voor zowel medewerkers als leidinggevenden en heeft als doel de werknemer op een persoonlijke wijze, gericht vaardigheden en competenties te laten ontwikkelen om zodoende beter te functioneren binnen de huidige functie.
Onder begeleiding leert de werknemer kritisch naar zichzelf te kijken door vragen te stellen als: Wat gaat goed? Wat is voor verbetering vatbaar? Hoe pak ik dat aan?
Door bewust te worden van je functioneren en de oorzaak van knelpunten op te sporen, kan er een veranderingsproces in gang gezet worden.
Coaching on the job is nuttig als je:
• met meer plezier wilt functioneren in je functie
• niet gedaan krijgt van je medewerkers wat je graag zou willen
• het idee hebt dat je niet alles uit je werk haalt wat erin zit
• in korte tijd een ontwikkeling door wilt maken
• onderlinge communicatie wilt verbeteren
• je eigen functioneren wilt begrijpen en verbeteren
Na een persoonlijk intakegesprek maken we een plan van aanpak. Hierin worden de volgende vraagstukken behandeld: Wat gaat goed? Wat is voor verbetering vatbaar? Hoe pak ik dat aan?
In eerste instantie verzamelen we informatie over het functioneren door eigen waarnemingen van de werknemer en door feedback van anderen. Daarnaast formuleren we doelen. Het kan zijn dat er in de eerste fase uitgebreid aandacht besteed wordt aan wie de werknemer is met zijn kwaliteiten, talenten en drijfveren.
Vervolgens wordt de werknemer getraind in wenselijk gedrag. We begeleiden werknemers in het veranderen van gedragspatroon en het volharden hierin.
Het zijn meestal kortdurende trajecten aangezien we werken naar zelfstandigheid in plaats van afhankelijkheid.